Ez a weboldal cookie-kat használ
Az oldalunk a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ. A weboldal használatával beleegyezik, hogy tudomásul vette a cookie-k használatát.
×
Logo
SelExped-Szoftvermegoldások

Az adatbázis felépítése
          Adat
          Adatsor
          Rekord
Műveletek a rekordokkal
           Rekord vezérlő ikonsor
           Ikonok összetettebb műveletekhez
           A szűrőablak működése
           Táblázat címsor szűrőmezők
A mezők színének jelentése
Mezők szélességének a beállítása
Menürendszer
           Vezérlőegység
           Hagyományos menürendszer
           Az egyes menüpontok
           Adatbeviteli ablakok
Gyorsbillentyűk
Adatok törlése
Dátumok megadása
A program indítása

 


 

 

Az adatbázis felépítése

A SelExped-Szoftvermegoldások használatához mindenképpen szükséges az alábbi három fogalom tisztázása, ezért kérjük, hogy a tájékozódást ezeknél kezdje!

 

 

Adat (=mező): minden olyan hely, ahova adat tud bevinni, egy-egy mező. Amikor egy adatot a mezőbe bevitt, akkor a TAB (tabulátor) gombbal tud a következő mezőbe ugrani (a SHIFT+TAB-bal pedig egy mezőt vissza, az egérrel pedig bármelyik másik mezőbe). Amint a mezőből a felsorolt módszerek valamelyikével kilép, a bevitt adattartalom automatikusan mentésre kerül!

 

 

Adatsor (=összetartozó mezők): vannak olyan mezők, melyek szorosan összetartoznak. Ilyen például egy személy és az ő adatai az Ügyféltörzs/Kapcsolatokban. Ezeknél - amellett, hogy az egyes mezőkből továbblépve azoknak az adata itt is automatikusan mentésre kerül - szükséges van még egy további (kézi, azaz nem automatikus) mentésre is. Ezt akkor kell megtenni, ha az adatsornak minden kötelező mezője kitöltésre került és a nem kötelezők közül is azok, melyek ki akart tölteni. Ezzel kerül elmentésre a teljes adatsor, például a fenti példában egy személy neve és az elérhetőségei. 

Az adatsorok esetében az alábbi hibaüzenettel találkozhat:

adatsor

 

 

 

Rekord: egy rekord a hozzá tartozó adatok és adatsorok összessége, például az Ügyféltörzsben egy ügyfél összes adata (cégnév, cím stb (ezek az adatok), illetve az ott dolgozó személyek (ezek az adatsorok)). Egy rekord lehet tehát egy ügyfél, de ilyen egy küldemény vagy egy számla is, mindegyik az összes adatával. A rekordok mentése - csakúgy, mint az adatoké - automatikus és ez akkor történik meg, amikor az adott rekordból kilép (például az Ügyféltörzsben egy másik ügyfélre ugrik, vagy az Ügyféltörzset bezárja). 

 


 

 

Műveletek a rekordokkal

A SelExped-Szoftvermegoldásokban mindenhol megtalálható az ablakok bal alsó sarkában egy úgynevezett rekord vezérlő ikonsor, melyekkel a rekordokkal kapcsolatos alapvető műveletek - léptetés, új rekord felvétele, illetve egy rekord törlése - végezhetők el. Emellett a rekordokkal végzett összetettebb műveleteket - keresés, szűrés stb. - az ablakok jobb felső sarkában lévő, nagyméretű ikonok segítik: 

ikonok

 

 

 

 

Rekord vezérlő ikonsor

elso2

Első rekodra ugrás

A betöltött rekordok (például ügyfelek) közül az elsőre ugrás. 
FIGYELEM! Ez nem azt jelenti, hogy az ABC-sorrendben első rekordra (például ügyfélre) ugrik. Ha szeretné a betöltött rekordokat ABC-sorrendben látni és abból egyet kiválasztani, akkor a "Keresés a betöltött adatok között" gombot használja!


elozo

 Ugrás egy rekorddal vissza

A betöltött rekordok (például ügyfelek) közül az előzőre ugrás.
FIGYELEM! Ez nem azt jelenti, hogy az ABC-sorrendben előző rekordra (például ügyfélre) ugrik. Ha szeretné a betöltött rekordokat ABC-sorrendben látni és abból egyet kiválasztani, akkor a "Keresés a betöltött adatok között" gombot használja!


kovetkezo

Ugrás egy rekorddal előre

A betöltött rekordok (például ügyfelek) közül az következőre ugrás.
FIGYELEM! Ez nem azt jelenti, hogy az ABC-sorrendben következő rekordra (például ügyfélre) ugrik. Ha szeretné a betöltött rekordokat ABC-sorrendben látni és abból egyet kiválasztani, akkor a"Keresés a betöltött adatok között" gombot használja!


utolso

Utolsó rekordra ugrás

A betöltött rekordok (például ügyfelek) közül az utolsóra ugrás.
FIGYELEM! Ez nem azt jelenti, hogy az ABC-sorrendben utolsó rekordra (például ügyfélre) ugrik. Ha szeretné a betöltött rekordokat ABC-sorrendben látni és abból egyet kiválasztani, akkor a"Keresés a betöltött adatok között" gombot használja! 


ujrekordÚj rekord felvétele

Ha ezt a gombot nyomja meg, akkor egy új, üres rekord (például ügyfél) ablaka nyílik meg, ahol az adatokat megadhatja. 
Azt, hogy egy új rekordot (a példában ügyfelet) miként kell felvenni, itt tájékozódhat.


torlesEgy rekord törlése
Ha ezt a gombot nyomja meg, akkor egy teljes rekordot (például ügyfelet) végérvényesen törölni fog.
FIGYELEM! Amennyiben a törlést megerősíti (törlés előtt a program rákérdez, hogy valóban törölni szeretné-e), akkor utána már nem lesz lehetőség a visszaállítására.


holall 
Ez a kis ablak azt mutatja meg, hogy aktuálisan hány rekord (például ügyfél) került betöltésre és azok közül éppen hányadikon áll. 
FIGYELEM! Ez nem azt jelenti, hogy - a jelen példában - az ABC-sorrendben 4. rekordon (például ügyfélen) áll. Ha szeretné a betöltött rekordokat ABC-sorrendben látni és abból egyet kiválasztani, akkor a "Keresés a betöltött adatok között" gombot használja!

 

 

 

 

 

Ikonok összetettebb műveletekhez 

szuro

  Szűrőablak megnyitása

A SelExped-Szoftvermegoldásokban jellemzően nagy mennyiségű adattal fog dolgozni, így hasznos  funkció, hogy minden modulban számos szempont szerint szűrheti le az éppen  megjeleníteni kívánt rekordokat.

A szűrőablakok működésének leírása


keresbe

  Keresés a betöltött adatok között

Míg a szűrőablakok segítségével azt adhatja meg, hogy az összes adat (rekord) közül a program aktuálisan melyeket töltse be, addig ezzel a funkcióval a betöltött adatok közül tud kiválasztani egyet. 


xlski

  Adatexport Excel-be

A program egy új Excel-fájlt nyit meg és abba kiexportálja a betöltött rekordok (például ügyfelek) összes adatát, melyeket aztán az Excelben tovább szerkeszthet. Az Excelben az adatokat valamilyen néven mentse el! 

  

 

 

 

A szűrőablakok működése

A szűrőablakoknak kétféle állapota van: 1. szűrési funkció a már felvett rekordok között 2. egy új rekord felvételének az elindítása 

elosz1               ujrek

 

- Ha a szűrési funkciót használja (bal oldali ábra), akkor a felsorolt szűrési funciókat (mezőket) töltse ki a kívánt módon. A fenti példában a "B" betűvel kezdődő ügyfelekre szűrünk rá és a program az alsó kék mezőben azonnal jelzi is, hogy 1 ilyen van, azaz csak ezt fogja betölteni, ha a ok gombra kattintunk. 
- Ha viszont az új rekord felvételének elindítása funkciót használja (ehhez a New Record mezőt kell kipipálnia), akkor a ok gombra kattinva nem kerül egyetlen korábban felvett rekord (ügyfél, küldemény számla stb.) sem betöltésre, hanem a megfelelő üres sablon jelenik meg, amelyben elkezdheti az új rekord rögzítését.

 

FIGYELEM! Amikor a SelExped-Szoftvermegoldások vezérlőegységével vagy hagyományos menürendszerével megnyit egy új modult (Ügyféltörzs, Küldeményfelvétel, Számlázás stb.), akkor először mindig a fenti szűrőablakok nyílnak meg. Ez egyrészt azt segíti, hogy azonnal eldönthesse, hogy új rekordot kíván-e felvenni, vagy a korábban felvettekben kíván-e keresni, szerkeszteni, másrészt pedig rögtön le is szűrheti a kívánt rekordokat, ha az utóbbi lehetőséget választja. (A jellemzően nagy adatmennyiség miatt lassú és nehezen áttekinthető lenne azonnal az összes rekord betöltése.) 

 

 

 

 

Táblázat címsor szűrőmezők

A SelExped-Szoftvermegoldásokban minden olyan táblázatban, amely nagy mennyiségű adatot tartalmazhat, a fejlécbe épített szűrők is segítik a gyors keresést. 

Itt például az Ügyféltörzsben a Bemutató Alvállalkozó-hoz felvett Kapcsolatok közül azokra szűrtünk rá, akiket Zsoltnak hívnak (a példában csak egy ilyen szerepelt): 

zsolt

Természetesen nem csak a névre, hanem a telefonszámokra, email címekre stb. is lehet szűrni. Ehhez mindig a megfelelő oszlop világoskék színű fejléc mezőjébe kell kattintani, amely ennek hatására zöldre vált. Ekkor el kell kezdeni begépelni azt, amire szűrni kívánunk. 

 


 

 

A mezők színének jelentése

A SelExped-Szoftverrendszerben a mezőknek háromféle színe lehet és mindhárom különböző jelentéssel bír.

- Világos zöld színű mező: az a mező, amelyikben éppen áll. Ezt szerkesztheti, azaz írhat bele vagy törölhet benne, ha megvan rá a jogosultsága
Fehér vagy világos narancssárga színű mező: olyan mezők, melyeknek a kitöltése nem kötelező
- Világos rózsaszín mező: a megadása kötelező, addig nem lehet a programban továbblépni , amíg nem kerültek megadásra. Megadni egyszerűen úgy lehet, hogy a mezőbe kattintunk (ekkor a mező zöldre vált, azaz megadható lesz), majd ha megadtuk, akkor már fehér színű, kitöltött mező lesz. Ekkor tovább lehet lépni a következő világos rózsaszínű, azaz kötelezően kitöltendő mezőre, vagy bármely másikra.

 

Az alábbi példában éppen az ÚJ ÜGYFÉL rögzítése kezdődött el az Ügyféltörzsben. Mint látható, a neve már megadásra került, a címe viszont nem (fehér színű, azaz nem kötelező adat), lejjebb viszont kipipálásra került, hogy az ÚJ ÜGYFÉL alvállalkozó, aminek hatására, aminek hatására az Adószám és Közösségi adószám mezők rózsaszínűre váltottak, azaz a kitöltésük kötelezővé vált. (Az oka ennek az, hogy a program adószám alapján azonosítja a Megbízókat és az Alvállalkozókat, megakadályozva, hogy ugyanaz a cég kettő vagy több különböző névvel is bekereülhessen a rendszerbe.) Emellett még az ügyfél típusát kötelező kiválasztani, a többi adat viszont nem kötelező, azaz az ügyfelet el lehet menteni anélkül, hogy ezeket kitöltöttük volna. Az adatfelvétel pedig most az Alvállalkozó mezőben tart, mert - mint látható - az zöld színű éppen.

szinek


 

 

Mezők szélességének a beállítása

Bizonyos mezők szélességét beállíthatjuk magunknak és ezt a program meg fogja jegyezni.

Példa: a Pozíciófelvételben az áruadatoknál a mezőszélességek alapból a képen láthatóak:

mezosz1

Nem jelenik meg azonnal az összes mező, az alul lévő csúszkát jobbra kell húzni, hogy azokat láthassuk:

mezosz2

Ha viszont nekünk például az Áru azonosító szám, az LM (ládaméter), valamint a CBM (köbméter) mezők nem fontosak, az ADR, Érték, Érték devizája és Vám státusz viszont igen, akkor az előbbieket összehúzhatjuk, hogy az utóbbiak azonnal látszódjanak:

mezosz3

A program ezt a beállításunkat meg fogja jegyezni és így fog ezentúl megnyílni. 


 

 

Menürendszer

 A SelExped-Szoftverrendszerben kétféle menürendszer található. 
- Az egyik az úgynevezett Vezérlőegység, amely egy egyedi, különleges "szerkezet". Egyszerűségénél fogva könnyen kezelhető és szerethető megoldás, melynek a működését az erről szóló oktatófilmből ismerheti meg.
- A másik a már jól ismert, hagyományos, legördülő menürendszer.

FIGYELEM! Amikor a SelExped-Szoftverrendszert elindítja, bejelentkezés után minden esetben a Vezérlőegység jelenik meg (és csak az!) Ezen mindig a felhasználó által korábban kiválasztott hat - általa legtöbben használt - programmoduljának az indítóikonja jelenik meg. Az összes további programmodult (menüpontot) a hagyományos menürendszerből érheti el, magát a hagyomány menürendszert pedig a Vezérlőegységből.

 

 

 

 

Vezérlőegység

A SelExped-Szoftvermegoldásoknál a más programokban megszokott főmenüt egy könnyen kezelhető, tetszetős Vezérlőegység helyettesíti. Ez a bejelentkezést követően azonnal megjelenik és a program bezárásaig ott is marad:

vezer

 

Az alábbi videón megtekintheti a Vezérlőegység működését:

 

 

 

 

Hagyományos menürendszer

Természetesen a SelExped-Szoftvermegoldásokban a hagyományos menürendszer ugyancsak megtalálható. Ezt a Vezérlőegységen található kis kézre kattintva érhetjük el. 

 

hagyomanyos  A hagyományos menürendszer megnyitása 

hagynyit

 

 


 

 

Az egyes menüpontok

Amikor a Vezérlőpult vagy a belőle elérhető hagyományos menürendszer segítségével kiválaszt egy menüpontot, akkor azok egy külön, önálló ablakban nyílnak meg.

Az alábbi példában a Küldeményfelvétel menüpont látható megnyitott állapotában, az Eredmény fülön állva: 

eredmenynagy

 

 


 

 

Adatbeviteli ablakok

Az egyes menüpontokban számos adatbeviteli ablak van, melyek némelyike azonnal látható, míg mások ún. felugró ablakok, azaz a megfelelő helyeken az egér bal gombjára történő kattintással vagy az Enter billetnyű megnyomásának hatására nyílnak ki, ugaranak fel. 

Az alábbi példában a Küldeményfelvétel Eredmény ablaka látható "alapállapotában", ami a következőket jelenti: 

- A táblázat címsor szűrőmező kikapcsolt állapotban van. A helyén most az ablak (táblázat) fejléce, az "ÖSSZESÍTÉS" olvasható. 
- Az ablak további adatai bekapcsolt állapotban vannak. 
FIGYELEM: ilyen "ablak további adatai" része minden olyan ablaknak van, amelynek jobb felső sarkában a csakduplale gomb megtalálható. A programban a további adatok rész alapállásban bekapcsolva van. A gyorsabb és egyszerűbb áttekinthetőség érdekében a gombra kattintva bármikor kikapcsolhatja, de ezt csak akkor tegye meg, ha a további adatokra nincs szüksége (nem akarja azokat kitölteni, illetve látni)! Bármikor vissza is kapcsolhatja ezeket. 

 

eredmenyalapallas

 

Amennyiben a kisszuro és a csakduplale gombokkal a táblázat címsor szűrőmezőket bekapcsoljuk, az ablak további adatait pedig ki, akkor ugyanez az ablak így néz ki: 

eredmenynemalapallas

 


 

 

Gyorsbillentyűk

 A SelExped-Szoftvermegoldásokban különböző gyorsbillentyűk, illetve billentyűkombinációk is segítik a munkát:

 

TAB (azaz a billentyűzeten a tabulátor gomb): ezzel léphet a programban mindenhol egy mezőből a következőbe. Ez egyben azt is jelenti, hogy amikor a TAB gombot megnyomja, akkor annak a mezőnek, ahol állt, az adattartalmát elfogadta. A TAB gomb megnyomásakor tehát a program nem csak a következőbe mezőbe lép, hanem egyben el is menti annak a mezőnek az adattartalmát, ahol állt (kivéve, ha a program ennek az ellenkezőjre fel nem hívja a figyelmét)

SHIFT + TAB: ugyanaz, mint a TAB, azzal a különbséggel, hogy a program a hatására nem előre, hanem visszafelé lép egy mezőt


ESC (azaz a billentyűzeten a "bal felső" escape gomb): ezzel megszakíthatja az egyes munkafolyamatokat, például egy új tarifa felvitelét,

  1. Itt elkezdtük egy második tarifa felvitelét, de közben meggondoltuk magunkat, mégsem szeretnénk:
    esc1


  2. Ha most el akarunk kattintani máshova, így szakítva meg a folyamatot a program az alábbi hibaüzenetet fogja adni (mert a kalkulációhoz még kötelezőetn várja a rózsaszínnel jelölt mezők kitöltését):

    esc2


  3. Most kell használni (a máshova kattintás helyett) az ESC gombot, amivel a folyamatot megszakítjuk, törölve a félbehagyott kalkuláció eddig megadott adatait (és üres lesz ez a sorunk, ahova felvehetünk mást vagy átkattinthatunk máshova):

    esc3



* (azaz a billentyűzet csillag gombja): a programban számos helyen (Küldeményfelvétel, Számlázás stb.) lehet adatokat  a már rögzített törzsadatokból (ügyfelek, alkalmazottak stb.) kiválasztani és beilleszteni. Ilyenkor - az adott mezőben állva - a * gombot kell megnyomni és erre felugrik a lista, amelyből az adott mezőbe a korábban (törzsben) rögzített adatokból választani lehet. 


Dupla kattintás az egér bal gombjával: ha egy adatsort (például egy ügyfelet) az adott mezőbe a listából (melyet a * gombbal hívott elő) be kíván illeszteni, akkor ezt megteheti az egér bal gombján dupla kattintással


CTRL + C: egy mező adatainak a vágólapra másolása (ahogy más Windows-programokban megszokhatta)

CTRL + D: adatsor törlése

CTRL + billentyűzeten a kurzor jobbra gomb: az előző tételsor adatait másolja. FIGYELEM! Ez a funkció akkor is nagyon hasznos, ha egy korábban rögzített tarifát kell kijavítanunk.

  1. Van egy korábban rögzített (nem számlázott) tarifánk, amelyet módosítani szeretnénk, mert rossz Számlázási jogcímre (tarifára) vették fel:

    tarkor1


  2. Ha most csak egyszerűen a Számlázási jogcímbe kattinatanánk és ott átírnánk azt egy másikra, akkor a tarifa összes számadata kinullázódna (elveszne, pontosabban felülírodna az új tarifának a törzsben megadott alapértékeivel, ami az esetek többségében 0 szokott lenni):

    tarkor2

  3. E helyett használjuk a CTRL + kurzor jobbra gombot, úgy, hogy először egy új sorba lemásoljuk a rossz kalkulációt, de már a helyes tarifára tesszük. Ehhez először kattintsunk az új sorba, írjuk be a mínuszt (vagy a pluszt, ha az volt). Erre a program a megbízót automatikusan ki fogja tölteni:

    tarkor3

  4. Ezt követően nyomjuk meg a TAB gombot, aminek hatására a program át fog ugrani a Partner mezőbe és kitölti az Árfolya dátuma és Teljesítés dátuma mezőket:

    tarkor4

    FIGYELEM!!!! Az a program háttérbeállításaitól függ, hogy ide milyen dátumok kerülnek. Lehet, hogy nem az eredeti tarifa dátuma kerül be, hanem például aznapi, amikor ezt az új tarifát felvesszük! Ha így van, de nem így akarjuk, akkor ezt át kell külön javítani!!! (De nem most, mert most még a program kötelezően az új tarifa megadását várja!!)

  5. Ismét a TAB-bal lépjünk tovább a Számlázási jogcím mezőbe és adjuk meg az új tarifát:

    tarkor5

  6. Megint a TAB-bal lépjünk tovább és a program kitölti a megnevezését és a Db, valamint az Egység mezőt (FIGYELEM! Ezeket is mind a törzsből veszi és az adott tarifához tartozó alapértékek. Ha a régi, rossz tarifán (fentin) nem ezek voltak, akkor azokra az értékekre írjuk át!):

    tarkor7

  7. Ezután a TAB gombbal lépkedjünk el az Egységár mezőbe, és ott nyomjuk meg a CTRL + kurzor jobbra gombokat:

    tarkor8

  8. Ennek hatására a program bemásolja a felette lévő sorban lévő értéket:

    tarkor9


  9. Most nyomjuk meg ismét a TAB gombot, aminek hatására a program az értéket elmenti, a darabból és az egységárból kiszámolja nettó értéket és átugrik a Dev (deviza) mezőbe, ahol az új tarifához tartozó alapértelmezett devizát ugyancsak felülírhatjuk, ha szükséges (más, mint az eredeti tarifáé volt. Itt megadunk használhatjuk a CTRL + kurzor jobbra funkciót):

    tarkor10

  10. Ha végeztünk, nyomjunk ismét TAB-ot, amire a program átugrik az ÁFA-kód mezőbe, ahol ugyanaz igaz, mint a Dev (deviza) mező esetében:

    tarkor11

  11. FIGYELEM!!! Ha ezzel is végeztünk, nyomjunk CTRL + S a bevitt adatok mentéséhez vagy kattintsunk a sor elején a kék alapon fehér ceruza ikonra és - ha kell (azaz az új kalkulációnk dátumai nem egyeznek az eredetiével, de azt szeretnénk, hogy egyezzenek), akkor most kattintsunk az árfolyam dátuma mezőbe és javítsuk azt a megfelelőre:

    tarkor12

  12. Nyomjuk meg a TAB gombot, aminek hatására az Árfolyam dátuma mezőbe bevitt érték át fog írodni a Teljesítés dátum mezőben is és a program át fog ugrani a következő új, üres sorba:

    tarkor13

  13. Az utolsó lépés, hogy a régi, rossz kalkulációt töröljük, amihez először bele kell valahol abba kattintani:

    tarkor14

  14. Majd ott CTRL + D-t kell nyomni és a megjelenő kérdésre igennel válaszolni:

    tarkor15

  15. Ezzel eljutottunk oda, hogy a rossz kalkulációt töröltük és helyette a jót felvettük:

    tarkor16


CTRL + U: kényszerített frissítés.

  • A Selester Kft. munkatársai előírhatnak ilyen frissítést, amikor egy olyan, új fejlesztést csinálnak, amelyet telepítettek, de még nem szeretnék, hogy az összes felhasználó lássa (mert még csak teszt fázisban van). Ilyenkor szólnak azoknak a felhasználóknak, akiket a tesztre kijelöltek, hogy csináljanak maguknak egy ilyen kényszerített frissítést, azaz nézzék meg a teszt fázisban lévő módosításokat ennek a lefuttatása után (azaz a teszt fázisban lévő módosításokat még csak ők fogják látni, a többi felhasználó nem... ők majd csak akkor, ha a tesztek után a Selester Kft munkatársai "éles" frissítésbe is beteszik)


  • A kényszerített frissítést "lehúzni" úgy kell, hogy a program indítása után, amikor megjelenik a bejelentkező ablak, rögtön meg kell nyomni a CTRL + U -t:

    kenyszer1

    Aminek hatására a program az alábbi kérdést teszi fel és arra igennel kell válaszolni:

    kenyszer2

 


CTRL + M: a vezérlőpult előhívása. Ha sokféle programunk fut - köztük a SelExped - akkor ezzel a billentyűkombinációval előhívhatjuk a Vezérlőpultját

  • ctrlm1


    ctrlm2

 

CTRL + N : új rekord (például ügyfél) felvétele

CTRL + R: az adatsor frissítése 
FIGYELEM: A módosítások elvesznek, az eredeti, esetleg más által módosított adatok kerülnek beolvasásra a szerverről.

CTRL + S: a rekord mentése (kilépéskor a program a rekordot akkor is elmenti, ha a CTRL + S-t ön nem nyomja meg)

CTRL + X: egy mező adatainak a kivágása és a vágólapra másolása (ahogy más Windows-programokban megszokhatta)

CTRL + V: a vágólapon lévő adatok bemásolása egy mezőbe (ahogy más Windows-programokban megszokhatta)


ALT + ↑  (azaz a billentyűzet alt és kurzor fel gombjainak együttes lenyomása): az ablak összecsukása kicsire

ALT + ↓ (azaz a billentyűzet alt és kurzor le gombjainak együttes lenyomása): az ablak kinyitása kicsiből nagyra

 


 

 

 

Adatsor törlése

Míg egy-egy mező tartalmát a más programokban megszokott módon törölhetjük (backspace, delete stb), addig az adatsorok (több összefüggő mező) adatainak a törlése a következő módon történhet (illetve bizonyos esetekben nem történhet) a CTRL+D billentyűkombináció segítségével:

  • Teljes pozíciók törlése: nem engedélyezett (a pozíciót stornó státuszba kell tenni):

    t1

    t2

 

  • A pozíció egyik altételének törlése: ha egy pozíción egy vagy több altételünk, azaz fel/lerakó párosunk van, és azok közül az egyiket mégsem szeretnénk, akkor az altételre kell állni a bal oldali ablakban és a kuka gombot kell megnyomni:

    t3

    t5

    t6

    FIGYELEM!!!!

    Ha egy altételen (fel/lerakó pároson) állunk és annak az egyik mezőjébe egyszer kattintunk (és nem duplán, megnyitva annak az ablakát) és ezután nyomunk CTRL+D-t és igennel válaszolunk a törlésre, akkor a teljes altételt ki fogjuk törölni, pontosan úgy, mint hogyha a fent leírt módon a kuka gombbal töröltünk volna!!!

    t7


  • Ha tehát a pozíció egyik altételén csak egy szereplőt (például a Megbízót) szeretnénk törölni (hogy egy másikra cseréljük ki), akkor a mezőjében dupla kattintással az ablakát meg is kell nyitnunk és ott kell CTRL+D-vel kitörölnünk!

    t8

    t9

    t10

    FIGYELEM!!!

    Ebben az esetben a pozícióról a megbízónk törlődni fog és vele együtt az összes rá felvett tarfia is (ha volt), viszont a pozíciónk ezen (és többi) altétele megmarad (de ő már nem lesz rajta):

    t11



    t12

    t13

 

  •  A törlések harmadik szintje az, amikor egy altételen lévő egyik szereplő egyik díjtételét (kalkulációját) szeretnénk törölni. Ilyenkor tehát kiválasztjuk az altételt, majd az altételen a szereplőt ás rá duplát kattintva megnyitjuk az ablakát, majd az ablakában a Számlázandó tételek fülére megyünk át:


    t14

    t15

    Ezután látni fogjuk, hogy - ebben a példában - már egy tarifa (kalkuláció) erre a megbízóra rögzítésre került. Ha ezt most törölni kívánjunk, akkor ennek az egyik mezőjébe kell kattitani és utána CTRL+D-t nyomni:

    t16

    Alapesetben a törlési folyamat a korábbiakban bemutatott módon végigmenne (törlődne ez a kalkuláció, de megmaradna a megbízó, annak az altétele, a többi altétel és természetesen a pozíció is), viszont ebben a példában a törlést a program már nem engedi, mert ez a kalkuláció már számlázva is lett:

    t17


    t18

    Ide kapcsolódik, hogy olyan eset is van, amikor kalkulációt nem törölni nem lehet, hanem újonnan felvenni. Ez már a pozíció státuszával van összefüggésben, úgy, hogy a státusztörzsben előre beállítható, hogy egy adott státuszban lehet-e új kalkulációt felvenni vagy sem:

    a5

    a4

    És ugyancsak a státusztörzzsel vezérelhető, hogy egy adott státuszban egy pozíción lévő kalkuláció számlázható legyen-e vagy sem:

    a6

 


 

 

 

Dátumok megadása

A SelExped-Szoftverrendszerben dátuomkat gyorsan és egyszerűen adhat meg mindenhol, ahol a program dátumok megadását várja.

datumablak

- Amikor egy dátum mezőbe lép, akkor automatikusan megjelenik a fent látható kis naptár
- Az egér bal gombjával egyet kattintson a kívánt napra (dátumra), amely ennek hatására bekerül a dátum mezőbe
- Ezután vagy ismét az egér bal gombjával kattintson a következő (vagy másik, kívánt) mezőbe, vagy pedig a billentyűzeten a a TAB (tabulátor) gombot nyomja meg a következő mezőbe lépéshez

Természetesen dátumokat megadhat a már megszokott módon is, egyszerűen begépelve azokat a billentyűzet gombjai segítségével! Ebben az esetben ne foglalkozzon az automatikusan felugró naptárral, hanem csak gépelje be a kívánt dátumot a zöld mezőbe!

 

 


 

 

A program indítása

A program az asztalra kihelyezett SelExped ikonra történő dupla kattintással indul:

ikon2

 

Indítás után a bejelentkező ablak jelenik meg:

b1

  • Felül, a felhasználói "Csoport" listából ki kell választani a megfelelő csoportot. 
  • A csoport kiválasztása után alatta ki kell választani a "Felhasználó"-t.
  • A megfelelő "Jelszó" beírása után, majd az "OK" gombra kattintva megjelenik a program főmenüje.

Jobb oldalon egy olyan ablak található, ahol a Selester Kft. friss híreket tesz közzé a programmal kapcsolaban. 

A bejelentkezés ablakban található vezérlőikonok jelentése a következő:


b2 Súgó szövegek megjelenítése bekapcsolva

A SelExped-Szoftvermegoldások sok mezőjéhez egy kis segítő ablak ugrik fel.


b3 Súgó szövegek megjelenítése kikapcsolva

Ha a bekapcsolt gombra egyet kattint, akkor kikapcsolja. Bármikor bárhol visszakapcsolhatja.


b4 Bejelentkezett felhasználók megjelenítése

Egy lista jelenik meg a már bejelentkezett felhasználókról. Ha azért nem tud bejelentkezni, mert már túl sokan vannak a rendszerben, akkor a lista alapján ellenőrizheti, hogy kik vannak már belépve.

A SelExped-Szoftvermegoldások alaplicenszei egy felhasználóra szólnak, azaz egy időben egyszerre egy felhasználó bejelentkezését teszik lehetővé (mindegy, hogy egy cégen belül éppen melyik gépről). Az alaplicensz mellé további licenszek vásárolhatók, hogy egyszerre többen is tudjanak a rendszerben dolgozni. 


licensz

  Licensz érvényessége

Ez a mező, amely a licensz érvényességének végét jelzi, egyben nyomógomb is. Egy ablakot nyit meg, melyben a licensz érvényességét lehet meghosszabítani a Selester Kft.-től kért indítókóddal. Lejárt licensszel rendelkező programba viszont nem lehet belépni. 


b5  "Mégsem" gomb

A bejelentkezéskor erre kell kattintani, ha mégsem szeretne bejelentkezni.


b6  "OK" gomb.

A bejelentkezéskor erre kell kattintani, ha megadta a bejelentkezéshez szükséges adatok és tovább kíván lépni.

 

SELESTER

A Selester Számítástechnikai Kft. speditőr, fuvaros és komplett logisztikai tevékenységet folytató vállalatok számára forgalmaz és fejleszt szoftvereket. 

SELEXPED

A SelExped-Szoftverrendszer minden szállítmányozási ágban komplett megoldást nyújt és a raktározási tevékenységet is támogatja.

TERMÉKKATEGÓRIÁK

KAPCSOLAT

icon-phone +36 20 9213679

icon-email info@selester.hu   

 

WWW.SELESTER.HU