Ez a weboldal cookie-kat használ
Az oldalunk a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ. A weboldal használatával beleegyezik, hogy tudomásul vette a cookie-k használatát.
×
Logo
SelExped-Szoftvermegoldások

A számlázási folyamat leírása
Számlázási paraméterek beállítása
Számlakép
     Logo
     Az alapértelmezett számlaformátum
     Fejrész
     Szállító (saját cég)
     Szállító (saját cég) banki adatai
     Vevő adatai
     Fizetés módja
     Teljesítés időpontja
     Számla kelte
     Fizetési határidő
             Speciális fizetési határidő megadása egy fuvarra
     Számla sorszáma
     Megjegyzés
     Pénznem
             Speciális deviza megadása egy fuvarra
     A számla közvetített szolgáltatást tartalmaz
     Fuvaradatok
     Árfolyam
     Díjtételek
     ÁFA megjegyzés
     Mellékletek
     A számla alján szereplő szöveg
     A számla nyelve
További számlázási beállítások
     Előkalkulációk paraméterei
     Bizonylat felvételének paraméterei
Aktafedő
Egyedi fizetési megállapodás rögzítése
Önszámlázás
Előlegszámla készítése
Egy számla többszöri, részleges jóváírása
Tarifák átadása a Számlázásba és vissza vétele a küldeményfelvételbe
Ki nem számlázott pozíciók kiszűrése
      Alvállalkozók által el nem küldött számlák kiszűrése
      A cégünk által ki nem állított számlák kiszűrése

Helyesbítő számla készítése

 


 

 

A számlázási folyamat leírása

A teljes folyamat leírását az alább letölthető pdf dokumentum tartalmazza, amelyben a pdf-ekben megszokott módon kereshet is.

A számlázási folyamat leírása (pdf, készült: 2014. szeptember)


 

 

Számlázási paraméterek beállítása

Megfelelő jogosultság esetén a Számlázásban elérhető a fogaskerék ikon, amely a három részből (fülből) álló Számlázási paraméterek beállítása ablakot nyitja meg. A beállítási lehetőségek leírása a Számlaképnél található meg, mindig az azon megjelenő adatoknál térve ki a hozzájuk kapcsolódó beállítási lehetőségekre.

ezis4

 


 

 

Számlakép

A SelExped-ben többféle számlakép közül lehet választani (lehet megvásárolni), közülük most az egyik legkedveltebb kerül bemutatásra, illetve azon a rajta szereplő adatok tartalma:

szlakep1 


 

 

Logo

Cégünk logojat a számla tetején lehet elhelyezni. Ehhez azt le kell adni png vagy jpg formátumban a Selester Kft. munkatársainak, akik kirakják. 


 

 

 

Az alapértelmezett számlaformátum

Azokat a Számlaformátumokat, amelyeket a megvásároltunk, tetszés szerint használhatjuk a következő módon:

  • A Számlázási paraméterek beállításánál ki kell választani, hogy melyik legyen az alapértelmezett:

    ezis3

  • Számla készítésekor a program ezt fogja felajánlani, de felülírhatjuk (választhatunk másikat, ha vettünk):

    ezis2

 

 

Fejrész

szlakep2


szlakep3

szlakep4

szlakep5 


 

 

Szállító (saját cég)

Adatai az Ügyféltörzsből jönnek:

szlakep6


 

 

 

Szállító (saját cég) banki adatai

A Bankszámla törzsből jönnek:

szlakep7


 

 

Vevő adatai

Az Ügyféltörzsből jönnek

szlakep8

A Számlázási beállításoknál van rá lehetőség, hogy a program adószám nélkül ne engedje a számla nyomtatását:

szlakep22

nincs adoszam


 

 

 

Fizetés módja

Az alapértelmezett fizetési mód a Számlázási beállításokból jön, de a Számlázás modulban felül lehet írni:

 szlakep9

szlakep10

szlakep11


 

 

 

Teljesítés időpontja

Az alapértelmezett teljesítési dátum a Számlázási beállításokból jön, a program ennek a beállításnak megfelelően ajánlja fel a dátumot a Pozíciófelvételben, de azt akár ott, akár a Számlázás modulban felül lehet írni:

szlakep12

szlakep13

FIGYELEM! Alapértelmezett Teljesítési dátumként beállíthatjuk a Lerakás napját, ebben az esetben a Küldeményfelvételben a Megbízónál a Teljesítés dátumának a program ezt fogja felajánlani, de természetesen csak abban az esetben, ha a pozíció adatait úgy adjuk meg, hogy a Lerakás napját a Megbízó kalkulációi előtt visszük fel!

szlakep14

szlakep15

szlakep17

szlakep18

FIGYELEM! Ha egy partnernek eltér a Teljesítés dátuma a fenti alapbeállítástól, akkor azt nála külön megadhatjuk:

szlakep23


 

 

 

Számla kelte

A számla keltének a program azt a dátumot ajánlja fel, amikor a Pozíciófelvételben a Dollár gombra kattintva a számlát létrehozzuk, vagy ha a Számlázásban lévő plusz gombbal kezdjük a számla elkészítését, akkor ennek a műveletnek a dátumát. A számla kelte a Számlázásban felülírható, de azt a program nem engedi, hogy korábbi dátumot állítsunk be annál, mint amilyen dátummal már kinyomtattunk számlát (azaz a például a 2017/2-es számlánk kelte nem lehet korábbi, mint amilyen a 2017/1-esé volt).

szlakep19

 

szlakep20

szlakep21

vankesobbi


 

 

 

Fizetési határidő

A fizetési határidőt a program automatikusan számítja ki, hozzáadva a Számla keltéhez a kimenő számlákra beállított alapértéket (a Számlázási beállításokban), illetve amennyiben az Ügyfélnél ettől eltérő érték van megadva, akkor azt adva hozzá a számla keltéhez (ha az Ügyfél fizetési határideje megegyezik az alapbeállítással, akkor nála ezt a mezőt üresen lehet hagyni):

szlakep24

szlakep25

szlakep26

szlakep27

FIGYELEM! Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a vevőhöz a törzsben beállított fizetési határidőtől egyszeri alkalommal el kell térni. Erre szolgál a Speciális fizetési határidő megadása egy fuvarra


 

 

 

Számla sorszáma

A soron következő sorszámot a program automatikusan adja ki, a leggyakoribb beállítás szerint ÉV/SORSZÁM formátumban, minden évben újra kezdve a sorszámozást egytől. Természetesen egyedi igény esetén a számla sorszám formátuma ettől eltérhet, de a szigorú folytatólagos sorszámozásra a program minden számla formátum esetén figyel.

szlakep28

FIGYELEM! A program abba a pénzügyi periódusba teszi a számlát, azaz olyan évet ad ki a számla sorszám elejére, amibe a Teljesítés dátuma tartozik. Így tehát évváltáskor, amikor a számla kelte már 2017-es lesz, készíthetünk még 2016-os teljesítésű számlákat (is) 2016/ kezdettel a számla sorszámában:

 

szlakep29

szlakep30

szlakep31


 

 

 

Megjegyzés

A számla egészére vonatkozó megjegyzéseket a Számlázásban tudunk felvenni. FIGYELEM! Ezen kívül az egyes díjtételekhez külön-külön megjegyzések is tartozhatnak, melyeket a Küldeményfelvételben lehet felvenni (ld később)

szlakep32

szlakep33


 

 

 

Pénznem

A Számlázásban a számla pénznemének a program az ügyfélhez az Ügyféltörzsben beállított pénznemet ajánlja fel , amit ott felülírhatunk, ha szükséges.

szlakep34

szlak35

szlakep40

A program megnézi a Bankszámla törzsben, hogy az adott devizához, amelyet kiválasztunk, van-e felvéve külön bankszámla, és ha igen, akkor felajánlja:

szlakep41  

FIGYELEM! Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a vevőhöz a törzsben beállított devizától egyszeri alkalommal el kell térni. Erre szolgál a Speciális deviza megadása egy fuvarra


 

 

 

A számla közvetített szolgáltatást tartalmaz

Ez a szöveg a számlán - beállítástól függően - vagy megjelenik, vagy nem. Az alapbeállítást a Számlázási beállításokban adhatjuk meg, a Pozíciófelvételben a kalkulációknál és a Számlázásban a lenti képen látható helyen ennek megfelelő "értéke" fog megjelenni, amit mindkét helyen felülírhatunk, ha szükséges.

szlakep43

szlakep44

szlakep45


 

 

 

Fuvaradatok

Ezek az adatok a pozícióból jönnek és ha valamelyikre valamilyen okból a számlán nincs szükség, akkor a Számlaképről le lehet venni.

sablonkozep

kozep1

kozep2

kozep3

kozep5

 

FIGYELEM! A számlán több fel/lerakóhely páros (több alpozíció, azaz viszonylat) esetén a legkorábbi felrakás és a legkésőbb lerakás jelenik meg!

kozep6


 

 

 

Árfolyam

Az árfolyam automatikus kiválasztási szabályainak beállítása pontosan úgy történik, mint a Teljesítés dátuma esetében.

kozep7

FIGYELEM! Ha a Pozíciófelvételben a program által az előzetes beállítások alapján felajánlott Árfolyam dátumot felülírjuk, akkor a Teljesítés dátumát is átjavítja arra (vagy ha mindkét mező üres volt, akkor a másodikba az elsőben megadott dátumot beírja, mert feltételezi, hogy a két dátum megegyezik. Ha mégsem, akkor a Teljesítés dátuma felülírható:

kozep8

FIGYELEM! A számlára kerülő árfolyamok alapbeállítás szerint azok, amelyeket a pozíción megadtuk (ld a fenti ábrát). Ez azt jelenti, hogy ha egy számlára több pozíciót is ráteszünk (azaz gyűjtőszámlát készítünk), akkor minden tételnek más-más árfolyama lesz, az, amivel a pozíción fel lett véve:

kozep9


Ha viszont azt szeretnénk, hogy az összes tétel egy árfolyamon kerüljön átszámításra, akkor ezt a mezőt át kell állítanunk "Fixen a következő dátum"-ra és meg kell adnunk a kívánt árfolyam dátumát:

kozep10


 

 

 

Díjtételek

A program a Pozíciófelvételben felvett díjtételeket veszi át a Számlázásba, ahol azokat (ha szükséges), még módosíthatjuk (ez esetben a Kalkulált bevétel és a Számlázott bevétel el fog térni). A díjtételekhez tartozhatnak megjegyzések is, melyeket a Pozíciófelvételben kell beírni:

kozep13

kozep12 

kozep14

kozep16


 

 

 

ÁFA megjegyzés

Ha egy ÁFA-kódhoz az ÁFA törzsben a számlán szereplő megjegyzést fűzünk, akkor az - beállítástól függően - az egyes díjtételek után, vagy alul, az ÁFA-részletezés alatt meg fog jelenni.

kozep18

kozep17


 

 

 

Mellékletek

A Számlázásban kiválaszthatjuk, hogy a számlához milyen mellékleteket küldünk. Ezeket a számlán a program alul fel fogja sorolni:

kozep19

kozep20 


 

 

 

A számla alján szereplő szöveg

A FIXTEXT (nem a FIXTEXT0!!!) táblában nyelvenként előre megadhatjuk, hogy a számla alján milyen fix szöveg szerepeljen

szlaalso4

fixtextek

szlaalso1

 

szlaalso2


 

 

 

 

A számla nyelve

Minden ügyfélhez beállíthatjuk, hogy neki a számla milyen nyelven készüljön. A program a Számlázásnál ezt fogja felajánlani, de felülírhatjuk.

szlanyelve2

 

szlanyelve


 

 

További számlázási beállítások

A számlázáshoz kapcsolódóan a három "fülön" vannak még további beállítási lehetőségek, olyanok, melyek a Számlakép kapcsán még nem kerültek bemutatásra.


 

 

 

Előkalkulációk paraméterei

tovabbi1

tovabbi2


 

 

 

Bizonylat felvételének paraméterei

tovabbi3

tovabbi4

tovabbi5

tovabbi6

tovabbi7

tovabbi8

FIGYELEM! A következő beállítás csak a bejövő számlákra vonatkozik:

tovabbi9

tovabbi10

tovabbi11

tovabbi12

tovabbi13

  


 

 

Aktafedő

Az Aktafedő egy olyan dokumentum, amely a pénzügyesek munkáját hivatott segíteni, azzal, hogy összefoglalja a számlán majd szereplő adatokat, tudnivalókat, megjegyzéseket stb. Az Aktafedő elkészítése a fuvarszervezők feladata, azért, mert ők tudják a fuvarral kapcsolatos tudnivalókat, beleértve azokat az egyedi jellemzőket is, amelyekre a pénzügyeseknek a számlázáskor figyelniük kell. Természetesen az Aktafedő elkészítése a fuvarszervezők számára csupán néhány perces többletmunkát jelent (fuvaronként), hiszen pontosan úgy (és onnan) készül, ahogy és ahonnan a megbízások és a visszaigazolások és ez a nyomtatvány is ugyanúgy a bevitt adatokat foglalja össze, ahogy a fuvarokmányok.Többletmunka csak abban az esetben van vele, ha van valami olyan, egyedi jellemzője a fuvarnak, amelyről a pénzügyesnek a számla kiállításakor feltétlenül tudnia kell! Ez a kis többletmunka azonban bőségesen megtérül azzal, hogy a pénzügyesek a számlát a megbízó által kért módon, minden adatában helyesen állítják ki, elkerülve a későbbi stornózásokat! Az alábbiakban összefoglaltuk, hogy mindezt a gyakorlatban hogyan kell megcsinálni.

FIGYELEM! A SelExped-be beépített Dokumentum menedzsmentnek köszönhetően az Aktafedőt kinyomtatni nem szükséges, a pénzügyesek az alább leírt módon elektronikus formában is meg tudják nézni a fuvarszervezők által számukra előkészített aktákat! Az viszont javasolt, hogy ebben az esetben a pénzügyeseknek két monitora legyen, hogy az egyikre az aktát megnyithassák maguknak, miközben a másk képernyőn az aktából dolgoznak!

FIGYELEM! Gyűjtőszámlázásnál, amikor a pénzügyesek a számlázási folyamatot nem a Küldeményfelvételből indítják (a dollár gombra kattintva), hanem a Számlázásból a plusz jellel válogatva össze az adott megbízó számlázatlan tételei közül a számlába állítani kívántakat, nincs idő és lehetőség az összes tarifa pozíciójába belépni és ott az aktákat egyesével végignyitogatni. Gyűjtőszámlázásnál tehát más ellenőrzés javasolt és abban lehet bízni, hogy ilyenkor kevesebb a kivétel, egyedi eset - amely kiszűrésére az Aktafedő szolgál - tekintettel arra, hogy rutinszerű,ismétlődő pozíciók (díjtételek) számlába állításáról van szó.

 

Az Aktafedő elkészítése (a fuvarszervezők feladata)

  1. A Küldeményfelvételben a nyomtatványok közül az Aktafedőt ki kell választani és a pipa gombra nyomva el kell azt készíteni

    akta1

  2. Az elkészült Aktafedő a következő módon fog megjelenni a képernyőn (ha csak a kis mentés gomb látszik, de a dokumentum nem, kattintsunk a tálcán a Word ikonra!) 

    akta3

  3. A fuvarszervezők feladata most az, hogy az Aktán szereplő adatokat ellenőrizzék és - amelyik esetleg rosszul lett rögzítve és így a számlán rosszul szerepelne - javítsák (a Küldeményfelvételben, majd az új, immár helyes aktát elkészítsék)

    Az Aktán szereplő adatok a következők

    Fejléc: pozíciószám és annak a neve, aki a pozíciót rögzítette a SelExped-ben:

    akta4


    Alapadatok: a pozíciófelvételben megadott adatok, amelyik üres, ott a pozíciófelvételben a hozzá tartozó mező nem került kitöltésre:

    akta5

    Kiadások: a pozíción az Alvállalkozó ablakban negatív előjellel felvett díjtételek:

    akta9

    Ezek közül a pozícióról vett adatok/értékek:

    akta8

    Az Ügyféltörzsből vett értékek:

    akta10

    FIGYELEM! 
    Ha a fuvarszervező az adatok ellenőrzésekor hibát talál, akkor az Aktafedőt (azaz a Wordöt) be kell csuknia, a pozíción - vagy az ügyféltörzsben (ld nyelv, törzs deviza és fizetési határidő) - a hibás adatokat javítania kell, majd az Aktafedőt (immár a helyes adatokkal) újra el kell készítenie! 

    FIGYELEM! Amennyiben olyan hibát talál, ami csak az adott fuvar specialitásai miatt áll fenn, például az adott ügyfél fizetési határideje 45 nap, de ennél az egy fuvarnál ettől el kell térni és például 30 napra kell a számlát kiállítani, akkor nem az Ügyféltörzsben kell a partner alap fizetési határidejét átírnia (lehet, hogy ott nem is volt megadva fizetési határidő és a program az ilyen esetekre általános beállított határidőt vette, ami 45 napra van beállítva), hanem itt, az aktán kell jelölnie ezt az egyedi esetet a pénzügy felé a következő módon:

    akta12
    Azaz a Wordbe a megjegyzést jól látható módon be kell gépelni, amit majd a pénzügyes látni fog és a Számlázásban a program által megadott Lejáratot manuális felül fogja írni az itt megadott iránymutatásnak megfelelően.

    FIGYELEM! A fentiekkel megegyező módon kell eljárni abban az esetben is, ha ezt az egy fuvart a törzsben megadott devizától eltérő devizában kell kiszámlázni!


    FIGYELEM!!!! A fent leírtak a bejövő számlák fogadásának az előkészítését foglalták össze (mert a pénzügyesek a bejövő számlákat ugyanúgy kezelik, mint a kimenőket), az Aktafedő alsó része pedig a kimenő számlákhoz foglalja össze ugyanezeket az adatokat, melyeknél ugyanúgy kell eljárni, mint a bejövő számlák (kiadások) ellenőrzése (számlázásra előkészítése) esetében):

    akta13

  4. Amennyiben a fuvarszervező meggyőződött arról, hogy az Akta minden adata helyes (ha először nem volt az és a programban minden adatot javított, akkor újra legenerálta az Aktafedőt) és az összes szükséges megjegyzéssel ellátta azt a Wordben a pénzügy számára, akkor a "nagy" mentés gombra kattintva el kell azt mentenie, hogy bekerüljön a pozíción a dokumentum menedzsmentbe és a pénzügyes majd megnyithassa a számlázás megkezdésekor:

    akta17

  5. A fuvarszervező a pozíció státuszát SZÁMLÁZANDÓRA állíthatja és a pozíciót bezárhatja

 

 

Az Aktafedő átnézése (a pénügyes feladata)

A fuvarszervező által a fent leírt módon előkészített (leellenőrzött) és a helyére (a pozícióra) bementett Aktafedőt a pénzügyes a pozícióra állva a Csatolt dokumentumoknál megtalálja (azaz a számlázás megkezdésekor az számára az első, hogy ezt megnyitja és átnézi):

akta15

Természetesen a pénzügyes abban bízhat, hogy a fuvarszervezők az Aktát (és így magát a pozíciót) a helyes adatokkal adták át, így a pénzügyesnek nem (feltétlenül) feladata, hogy a pozíciót az Aktafedő alapján mezőről mezőre végigellenőrizze. Sokkal inkább arra kell figyelnie, hogy a fuvarszervezők az Aktát a pozícióra vonatkozó milyen speciális instrukciókkal látták el (a Wordben, jól láthatóan, mint az alábbi példában):

akta16



 

 

Egyedi fizetési megállapodás rögzítése

Ha különleges fizetési megállapodást szeretnétek érvénybeléptetni egy konkrét fuvar kapcsán, akkor a fuvar rögzítésének pillanatában készítsük el a számla előképét is a "dollár" gombra kattintva a megbízónál / alvállalkozónál:

egyedifiz

Az így megjelenő, de még nem kinyomtatott számlába pontosan felvihető MINDEN TÍPUSÚ különleges fizetési megállapodás. Ez tehát egy olyan megoldás, ami ezt a kérdést teljes körűen kezeli mindenfajta alesettel együtt és nem vezet ellentmondásra. Az így elkészített számlából kiemelten ki tudjuk emelni immár az összes fizetési feltételt a megbízásra / visszaigazolásra pl. így:


egyedifiz2
A fenti adatok minden további nélkül automatikusan jöhetnek a felvett számla előnézetből.

Amikor számlázásra kerül a sor, akkor csak dupla kattintással be kell lépni a már felvett számla előképbe, módosítani kell a számla keltét és kinyomtatni a számlát.

Ennek a módszernek hatalmas előnye, hogy valóban a megállapodásnak megfelelő számla készül el a rendszerből és a fizetési határidőben való eltérésen túl bármilyen más. egyedi fizetési kondíció előzetes megadása is kezelhetővé válik.

FIGYELEM! Amennyiben a számlázást nem a fuvarszervezők csinálják (és így a dollár gombot sem ők nyomják meg), viszont az egyedi fizetési megállapodásról szóló információk birtokában ők vannak, akkor praktikus, ha ilyen esetekben a fenti folyamatot mégis ők csinálják végig! Ilyenkor a pénzügyesek már "UJ" számlákat találnak a pozíción, ami problémát nem jelent, de tudni kell róla, hogy a folyamat számukra a megszokottnál egy lépéssel későbbről indul!


 

 

Önszámlázás

onsz3

 

onsz2

onsz4


 

 

Előlegszámla készítése

  1. Fel kell venni a küldeményfelvételben a díjtételeket a következő módon:

    elolegszamlakalk

    • Minden díjtételt + -ként kell felvenni
    • Az előlegszámlán szereplő díjtételeket (fent pirossal bekeretezve) a Megjegyzések mezőben (mindegyik díjtételnél külön-külön) ELŐLEG megjegyzéssel (fent kékkel bekeretezve) kell ellátni, ahogy a fenti képen az első díjtétel esetében látható


  2. Az előlegszámlára a pirossal bekeretezett díjtételeket kell rátenni (ha a számlát a dollár jellel generáljuk rá, a program a többi díjtételt is rá fogja tenni, de azokat a CTRL+D-vel a számla tétek közül ki kell törölni)
    • A számlát (függetlenül attól, hogy ez egy előlegszámla lesz) a normál Kimenő számla lehetőséggel kell elkészíteni (ha a dollár jellel generáljuk le, akkor automatikusan az lesz)
    • Ezután az előlegszámla kinyomtatható. Mint látható, ez is normál Számla lesz, az pedig az egyes díjtételeknél fog szerepelni, hogy azok előlegek:

      eloleg5



  3. Később, amikor a végszámlát készítjük (azt is a normál Kimenő számlával kell elkészíteni), akkor arra a már előre felvett, de még ki nem számlázott díjtételeket (példánkban hatot, zölddel bekeretezve) kell rátenni. Ha megint (bármely díjtétel-sorban állva) a dollár jelre kattintunk, akkor az új kimenő (vég)számlára) már csak ez a hat díjtétel fog rákerülni, hiszen a másik három (az előlegek) már számlázva voltak:

    eloleg6

    • Ez a hat díjtétel valójában három pár, az előlegek (melyeknél a megjegyzésben ugyancsak szerepel, hogy ELŐLEG, valamint azok levonása. A levonásokat is +-szal kell felvenni, de a Db mezőben a darabszámot mínusszal kell felvenni (lásd pirossal bekeretezve az egyiknél!) és a Megjegyzés mezőbe be kell írni, hogy ELŐLEG LEVONÁSA)
    • Ha ezekkel készen vagyunk, akkor a végszámla is elkészíthető (jelen példában még előnézetben látható):

      eloleg7

 

 

 

Egy számla többszöri, részleges jóváírása

Az alábbi példában egy díjtételhez már öt számla készült:

specj1

 

  • Az  eredeti számla a 2016/4003-as volt, amely később a 2016/4401-es számlával le lett sztornózva:


    specj2


  • Ezt követően a díjtétel visszakerült számlázatlan állapotba és kiállításra került egy új számla hozzá, a 2016/4402, majd abból kétszer jóváírásra került egy-egy részösszeg a 2016/4959 és 2016/5005-ös Kimenő jóváíró számlákkal:


    specj3

 

  • Egy díjtétel tehát a hozzá tartozó számla sztornózása után újra kiszámlázható (akár a módosított, helyes díjtétellel)

  • Az (új) kimenő számla egyszer vagy akár többször részösszegekkel jóváírható

  • Arra viszont nincs lehetőség, hogy a végén egy újabb, kapcsolódó számlával egy részösszeget ismét "hozzáadjunk", azaz ha túl sokat írtunk jóvá, akkor azt korrigálni ilyen módon már nem tudjuk. Ebben az esetben egy teljesen új, pluszos számlát kell a partnerünk felé kiállítanunk. 


 

 

 

Tarifák átadása a Számlázásba és vissza vétele a küldeményfelvételbe

Az alábbi példában azt láthatjuk, hogy egy kiadást (negatív előjelű tarifát) valaki már a dollár gombbal átadott a Számlázásba, de ott azt nem iktatta le. Most ezt a Számlázásban innen már csak úgy tudjuk elérni, hogy a ???-re kattintunk, a dollár gombot újra megnyomni már nem lehet (mert a tarifa már át lett adva a Számlázásnak korábban):

odavissza1

A ???-re történt dupla kattintás után megnyílk az átadott tarifánk, amely még nem kerültek leiktatásra bejövő számlaként:

odavissza2

 

A téves átadást itt meg kell szüntetni, "visszaadva" a tarifát a Pozíciófelvételbe, úgy, hogy a Számla szám mezőben állva CTRL+D-t nyomunk, majd követjük az alábbiakat:

odavissza3

 

odavissza4

odavissza5

Amikor a fenti lépéseket végigcsináltak, a program vissza fog térni az adott pozícióra és ott a Számlázási állapot vissza fog állni "Nincs számlázva" státuszba, mellette pedig a Kapcsolódó számlák mezőben már nem lesz semmi (eltűnik a ???):


odavissza6

 

FIGYELEM! 

A bejövő számláknál a ???, a kimenő számláknál pedig az UJ "állapot" csak átmeneti, azt jelenti, hogy a bejövő díjtételt már átadtuk a Számlázásnak, de a számla még nem jött be, illetve, hogy a kimenő díjtételt már átadtuk a Számlázásba, de a számlát még nem állítottuk ki (előnézetet tudunk csinálni még és a számla nyomtatása előtt módosítani, ha szükséges)

A ??? és az UJ állapotban ugyanakkor számlákat tartani nem szabad, mert ez csak egy átmeneti állapot és például gyűjtőszámlázásnál félrevezető is lehet, hogy a program ezeket a díjtételeket a kiválasztható tételek között a számlára nem ajánlja fel a listában, pedig nincsenek kiszámlázva! Azaz a számlázási folyamatot - akár bejövő, akár kimenő számlánál - végig kell csinálni, a ???-et iktatni, az UJ-at pedig kiállítani, vagy mindkettőnél a díjtételt a fent leírt módon a Pozíciófelvételbe "visszaadni"

odavissza7

 

odavissza8

 

FIGYELEM!

Ha egy számla a fenti állapotokban van, azaz ???, illetve UJ, akkor már megkapja a pozíció az INV-IN és INV-OUT (számla be, számla ki) mezőkben a Nyitott pozíciókban! Ez olyan tekintetben félrevezető lehet, hogy aki itt nézi meg, hogy az adott pozíció már számlázva van-e, az azt hiszi, hogy igen, miközben a számlázási folyamatok ezeknél még nem ment végig! Ezért se tartsuk a számlákat ezekben az átmeneti állapotokban!

odavissza9 

 


 

 

Ki nem számlázott pozíciók kiszűrése 

Nyissuk meg a Küldeményfelvételt és adjuk meg a szűrési feltétel(eke)t, hogy mely pozíciók közül szeretnénk a listát elkészíteni. Az alábbi példában például azokról, amelyeknek a pozíciószáma 2016-os volt:

kinem1

Miután betöltésre kerültek a 2016-os pozícióink, válasszuk az Excel-export gombot (ezt csak megfelelő jogosultsági szinttel fogjuk látni):

kinem2

A megjelenő listából válasszuk a Pozíciók és elszámolások exportját:

kinem3

 

Ezután a program elkezdi a kívánt adatok kiexportálását és mindig mutatja, hogy éppen mennyinél tart:

kinem4

FIGYELEM! Ahogy a fenti ábrán látható, itt éppen a 211-dik kalkuláció exportjánál tartott az összesen 10695-ből, miközben - ahogy a hárommal feljebbi ábrán látható - a szűrési feltételeinknek megfelelően csak 4139 pozíciót töltött be (és kezdett el kiexportálni). A magyarázata az eltérésnek az, hogy a kiválasztott 4139 pozíción 10695 fel/lerakó páros (azaz altétel) került rögzítésre (azaz a legtöbbnél csak egy, de sok helyen kettő vagy több), így pedig összesen 10695 kalkuláció kerül kiexportálásra, azaz az Excel fájl, amelyet a program előállít nekünk, 10695 soros lesz.

A B oszlopban lesznek a Pozíciószámok, a C-ben pedig az ún. Evidenciák, melyek a Pozíciókkal teljesen megegyeznek, egészen az utolsó két karakterükig. Az utolsó karakterük egy plusz karakter, egy / jel, utána pedig egy szám van, amely azt jelöli, hogy az adott Pozíció hányadik altétele (fel/lerakó párosa) található az adott sorban:

kinem5

Ahol csak 1-es van, ott a Pozíción csak egy altétel (fel/lerakó páros) volt, ahol viszont 2-es is, ott kettő stb.:

kinem6

A választ arra, hogy egy adott pozíció - pontosabban evidencia, hiszen lehet, hogy egy pozíción kettő vagy több evidencia (altétel, azaz fel/lerakó páros) volt és azokon egy vagy több kalkuláció, az Y oszlop adja meg, a könnyebb áttekinthetőség érdekében pedig a B, C, R, W, X és Y oszlopok kivételével az összeset rejtsük el, hogy ezt kapjuk: 

kinem7

FIGYELEM! Ahol a W és az X oszlopokban is 0 szerepel, ott az adott Evidenciára (altételre, azaz fel/lerakó párosra) a diszponens nem rakott tarifát, azaz sem bevételt, sem kiadást. Ennek a leggyakoribb oka az lehet, hogy a pozíció megbízója több fel/lerakós fuvarfeladatot adott (ezért lett több altétel, azaz evidencia, azaz fel/lerakó páros), viszont ezek között a diszponens a díjakat nem tudta vagy nem kívánta felosztani, ezért a teljes összeget az első (/1 végű) evidenciára tette. (De az is lehet például, hogy volt az evidencián díj, de utána a pozíciót stornózta és a díjat törölte). A lényeg, hogy ezek az evidenciák se a Kiadások, se a Bevételek közé nem tartoznak, így az R oszlopuk üres.


 

 

 

Alvállalkozók által el nem küldött számlák kiszűrése

Az R oszlopban szűrjünk a kiadásokra, az Y oszlopban pedig a Nem-re. Ezzel megkapjuk azoknak a pozícióknak a listáját, amelyekre a diszponensek vettek fel kiadást, de azok - valamilyen okból, vélhetően azért, mert az alvállalkozó nem küldte el a számláját - nem kerültek a Számlázás modulba (a $ gombbal, vagy a gyűjtőszámlás módszerrel) átvételre:

kinem8

FIGYELEM! Ezeket a pozíciókat a programban egyesével meg kell nyitni és a hiba okának utána kell nézni! Figyelni kell arra is, hogy egy pozíción több díjtétel is lehet, a fenti listában például van olyan, hogy a 7., 3. stb. evidencián (fel/lerakó pároson) van számlázásba át nem vett mínuszos díjtétel (kiadás)


 

 

 

A cégünk által ki nem állított számlák kiszűrése

Az R oszlopban szűrjünk a bevételekre, az Y oszlopban pedig a Nem-re. Ezzel megkapjuk azoknak a pozícióknak a listáját, amelyekre a diszponensek vettek fel bevételt, de azok - valamilyen okból nem kerültek a Számlázás modulba (a $ gombbal, vagy a gyűjtőszámlás módszerrel) átvételre:

kinem10


 

 

 

Helyesbítő számla készítése

helyesb1

helyesb2

helyesb3

helyesb4

Inkedhelyesb5 LI

 

 

SELESTER

A Selester Számítástechnikai Kft. speditőr, fuvaros és komplett logisztikai tevékenységet folytató vállalatok számára forgalmaz és fejleszt szoftvereket. 

SELEXPED

A SelExped-Szoftverrendszer minden szállítmányozási ágban komplett megoldást nyújt és a raktározási tevékenységet is támogatja.

TERMÉKKATEGÓRIÁK

KAPCSOLAT

icon-phone +36 20 9213679

icon-email info@selester.hu   

 

WWW.SELESTER.HU